Att koppla samman flera bokningar - Bokningsgrupper

Ibland behöver man koppla samman flera bokningar, så att när man flyttar en av bokningarna i tid, följer alla med. Då kan man skapa en bokningsgrupp. Det finns två sätt att göra bokningsgrupper på. Antingen direkt i kalendern eller en med hjälp av bokningslistan.

I kalendern

1. Gör alla bokningar som ska ingå i gruppen
  2. Välj de bokningar som ska ingå i gruppen i kalendern genom att hålla nere ctrl / cmd och klicka på dem
  3. Högerklicka på en av bokningarna och välj "Skapa bokningsgrupp"
  4. Du kan nu om du vill ge bokningsgruppen ett namn. Namnet kan senare användas för att söka efter gruppen. Du söker efter en bokningsgrupp genom att skriva g:[bokningsgruppens namn] i sökfönstret i bokningslistan.

I bokningslistan

1. Gör alla bokningar som ska ingå i gruppen
  2. Sök ut bokningarna så att de ligger i din bokningslista
  3. Välj alla bokningar i bokningslistan genom att hålla nere ctrl / cmd och klicka på dem
  4. Högerklicka på de markerade bokningarna och välj "Skapa bokningsgrupp"
  5. Du kan nu om du vill ge bokningsgruppen ett namn. Namnet kan senare användas för att söka efter gruppen. Du söker efter en bokningsgrupp genom att skriva g:[bokningsgruppens namn] i sökfönstret i bokningslistan. Du kan även ta fram en extra kolumn i din bokningslista där du ser namnen på dina bokningsgrupper. Detta gör du med hjälp av plustecknet i bokningslistans övre högra hörn.

Du har nu byggt en bokningsgrupp, dvs du har kopplat samman de båda bokningarna, så att båda följer med om du flyttar en i tid.

Vill du sedan göra ändringar av tex objekt i en av bokningarna eller av bokningstexter mm, använder du den lilla bokningslistan som heter ”bokningsgrupp”.

Bokningarna i en bokningsgrupp, fungerar som helt vanliga bokningar, men är fastlåsta i varandra, så om man flyttar en bokning, följer alla med!

Exempel på användning av bokningsgrupper:

LTH har ibland kurser som har ett överlappande kursinnehåll. På de olika tentorna för kurserna använder man sig av samma frågor för det överlappande kursinnehållet. För att undvika fusk, måste dessa tentor gå samtidigt. Eftersom kurserna går både i Lund och på campus Helsingborg, måste man göra två olika bokningar. För att inte råka flytta bara den ena av tentorna i tid, kopplar schemaläggaren ihop de båda bokningarna i en bokningsgrupp.

Medicinska fakulteten använder bokningsgrupper, då de i sin schemaläggning behöver ha lokalbokningen i en bokning och schemabokningen i en annan. Att med-fak behöver ha det så, beror på att de administrativa rutinerna och planeringshorisonterna inom Lunds universitet, där lokalerna och studenterna finns och Region Skåne, där lärarna finns, är väldigt olika. Lokalerna hos Lunds universitet, måste bokas långt innan Region Skånes tjänstgöringsschema är klara. Medicinska fakulteten löser detta genom att boka hela dagar i Lunds universitets lokaler, dagar som sedan fylls med undervisning, när tjänstgöringsschema från Region Skåne kommer. För att inte råka flytta lokalbokningen till en annan dag än undervisningen ligger, kopplar man samman alla bokningarna i en bokningsgrupp och skriver sedan i ett fritextfält på schemabokningarna i vilken lokal undervisningen sker.

Sidansvarig: srsbygg.luse | 2023-08-25