Studievägledarbokning

För dig som är processledare

Du som är processledare kan när du vill sätta upp bokning av studievägledare för din fakultet. Du behöver komma överens med dina studievägledare om de vill använda sina ”vanliga” personalobjekt (med för- och efternamn på en LU-anställd) för bokning eller om de vill att studenterna ska boka ett fiktivt personalobjekt tex ”Studievägledare Statsvetenskap”.

Så här ställer du in de båda typerna:

Varianten med ”vanligt” personalobjekt

1. Öppna objekthanteraren i Java-klienten, ställ dig på ”personal” och sök fram namnet på den studievägledare som du vill göra bokningsbar.
  2. Ställ in Bokningssida på ”Studievägledare”
  3. Lägg in personalens Lucat-id på raden för Personkoppling. Om fler personer skall kunna tillgänglighetsboka personalobjektet läggs även Lucat-ID för dessa in som personalkoppling.

Varianten med fiktivt personalobjekt

• Öppna objekthanteraren i Java-klienten, ställ dig på ”personal”.
  • Klicka på den större nedåtpilen till höger ovanför listan över objekt, och välj ”Nytt objekt”
  • Fyll i alla uppgifter. Tänk på att signaturen skall ha ett fakultetsprefix. Exempel på namn kan vara ”Studievägledare Statsvetenskap”, eller ”Studievägledare Juridik”.
  • Personaltyp skall sättas på Fiktiv person och Bokningssida på Studievägledare.
  • Lägg in personalens Lucat-id på raden för Personkoppling. Om fler personer skall kunna tillgänglighetsboka personalobjektet läggs även Lucat-ID för dessa in som personalkoppling.
  • Organisationen skall sättas på __TE_gemensam och _LU_stud för att både personal och inloggade studenter skall kunna boka personalen
  • Klicka på den gröna bocken längst upp till höger för att spara

Direktlänk till rätt studievägledare

För att skapa en direktlänk för bokning av rätt studievägledare gör så här:

1. Gå till https://cloud.timeedit.net/lu/web/lugem2/ri1Q9.html
  2. Sök fram den studievägledare som du vill skapa en länk till med hjälp av sidans sökfunktion
  3. Klicka på rutan med pilen nedanför sökresultatet
  4. En ny flik öppnas nu i din webbläsare. Länken i den nya fliken är länken är en direktlänk till det studievägledarobjekt du sökt ut!

I länken som du får ut, kan du se vilka objekt som finns i utsökningen. Där finns det objektets ID-nummer. Byter du ett objekt-ID mot ett annat, kommer länken att visa det objektet i ställe!

Sidansvarig: srsbygg.luse | 2023-02-24